انجمن علمی گروه مهندسی منابع طبیعی گرایش شیلات دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
درباره وبلاگ


«بسم الله الرحمن الرحيم؛ الحمد للـه رب العالمين والسلام والصلوه علي سيدنا ونبينا محمد وآله الطاهرين وصحبه المنتجبين؛ اللهم عجل لوليك الفرج والعافيه والنصر واجعلنا من خير انصاره واعوانه والمستشهدين بين يديه.» با عرض سلام؛ اعضای انجمن علمی مهندسی منابع طبیعی گرایش شیلات (تکثیر و پرورش آبزیان) دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه ورود شما را به وبلاگ این انجمن خوش آمد می گویند.
آخرین مطالب

پریفیتون Periphyton از دو کلمه Peri و Phyton تشکیل یافته است. Peri پیشوندی است به معنی اطراف، و در تشریح به معنی «احاطه کننده عضو» می باشد. Phytonنیز به واحد گیاهی یا پیوند گیاه معنی شده است

مقدمه

پریفیتون Periphyton از دو کلمه Peri و Phyton تشکیل یافته است. Peri پیشوندی است به معنی اطراف، و در تشریح به معنی «احاطه کننده عضو» می باشد. Phytonنیز به واحد گیاهی یا پیوند گیاه معنی شده است. تعاریف مختلفی از پریفیتون شده که اساس کار ما بر این تعریف بنا نهاده شده است. پریفیتون به اجتماعی از موجودات گیاهی و جانوری اطلاق می شود که به اجسام و سطوح مختلف سخت از قیبل سنگ ها، چوب ها، گیاهان آبزی، جانوران آبزی موجود در آب می چسبند. در اکوسیستم های آبی از نظر اکولوژیکی، پریفیتون یکی از حلقه ها در زنجیره بیولوژیکی بین پلانکتون و بنتوز می باشد.

پراکنش

تاکنون بیش از 2000 گونه از پریفیتونها در دنیا شناسایی شده که 70 درصد آنها را گونه های جانوری تشکیل می دهند. در دریاهایی که شوری آب آنها کم می باشد (لب شور) مثل دریای بالتیک، آزوف، خزر و .. پریفیتون به تعداد کمتری مشاهده می شود.

اهمیت پریفیتون ها در محیط های آبی

1-به عنوان پالاینده ها و افزایش تولیدات بیولوژیکی

2-پریفیتون ها موادآلوده کننده و سمی را پس از تصفیه کردن در داخل بدن خود به صورت فضولات از بدن خارج می کنند و در کف آب رسوب می دهند و این امر باعث تمیز شدن آب می گردد. یک مترمربع پریفیتون در طی یک شبانه روز بیش از 5 تن آب را فیلتر می کند.

3- برخلاف پلانکتون که اغلب به تمام و کمال به اثرات آلودگی در رودخانه ها در مسافت زیادی نسبت به پایین رود پاسخ نمی دهد، پریفیتون بلافاصله به منشاء آلودگی در پایین رودخانه واکنش شدیدی نشان می دهد.

عوامل موثر در شکل گیری پریفیتونها

تشکیل پریفیتونها با نشستن موجودات میکروبی بر روی لایه سطحی شروع می شود ( فاز اول) و هر موجودی که سریع تر و بیشتر رشد کند صاحبخانه می شود . مدت فاز اول می تواند یک ماه، سه ماه و یا حتی دو سال باشد. در پایان فاز اول، یک یا دو گونه غالب می شوند. البته بقیه گونه ها نیز وجود دارند ولی مقدارشان خیلی کم است.

شکل گیری پریفیتونها در مناطق مختلف جغرافیایی به شکلهای گوناگونی صورت می گیرد. مهم ترین عامل در این شکل گیری دما است بطوریکه در ماههای زمستان (ماههای سرد) مراحل شکل گیری آنها کند می شود. نوسانات شدید پریفیتون در طول یک فصل به خاطر جایگزین شدن گونه های مختلف می باشد. در شکل گیری ابتدا گونه های گیاهی غالب می شوند ولی بعد از مدتی گونه های گیاهی عقب نشینی کرده و گونه های جانوری غالب می شوند. در گونه های جانوری و گیاهی یک جنس جانوری مانند بالانوس می تواند ثابت مانده و گونه های گیاهی می توانند جایگزین یکدیگر شوند.

پریفیتونهای شناسایی شده در دریای خزر

تغییرات اساسی در ترکیب فون پریفیتون دریای خزر در سال 1954 میلادی بعد از گشایش کانال ولگا بوجود آمد که از طریق این کانال و بوسیله بدنه کشتیها مهاجرت انبوه جانوران پریفیتونی به دریای خزر انتشار یافتند. در حال حاضر در بیوسنوز پریفیتونی دریای خزر بیش از 400 گونه گیاهی و بیش از 200 گونه جانوری شناسایی شده است که از میان آن ها مهاجرین دریای سیاه و آزوف فراوانترین این گونه ها را تشکیل می دهند که از میان آنها می توان به نرمتنانی نظیر Cardylophora، Mytilaster، Balanus، Dreissena، Conopeum، Bowerbankia، Nereididaeو Bougainvillia اشاره نمود.

در بررسی رژیم غذایی ماهیان خاویاری که طی گشت ارزیابی ذخایر ماهیان خاویاری و در سواحل جنوبی دریای خزر انجام گرفت گونه های جانوری از پریفیتونها بررسی و شناسایی گردیدند بنابراین ایجاد بانک اطلاعاتی بر اساس دینامیک شکل گیری پریفیتونها و توجه به اطلاعات دقیق و جامع از ترکیب، پراکنش و میزان رشد آنها این اجازه را به ما خواهد داد که برنامه ریزی اصولی و مدونی در خصوص تکثیر ، تولید و پرورش مصنوعی و استفاده بهینه از آنها بعنوان غذای طبیعی در جیره های غذایی ماهیان خاویاری داشته باشیم    l

 

)

 

 

 

منبع:موسسه تحقیقات تاس ماهیان

 

دستورالعمل صدور مجوز تكثير وپرورش ماهيان زينتي



ماهيان زينتي غالباً درمناطق گرمسيري زندگي مي كنند و صرفاً متعلق به كشور ايران نمي باشد. استفاده از نام ماهيان زينتي در ايران كاملا عموميت داشته ودر مجوزهاي صادره , تكثير وپرورش ماهيان زينتي قيد مي گردد. اين دستورالعمل جهت صدور پروانه بطور هماهنگ در كشور است.

 

 

ادامه مطلب......



ادامه مطلب ...

عنوان دروس ارائه شده ترم بهار سال 91-90 گروه مهندسی منابع طبیعی (شیلات) برای ورودی های سال 1388

 

ادامه مطلب



ادامه مطلب ...

ضرایب مواد امتحانی رشته مهندسی منابع طبیعی (مجموعه ی شیلات) در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 91دانشگاه آزاد اسلامی

 

 

ادامه مطلب...



ادامه مطلب ...

منابع آزمون کارشناسی ارشد رشته ی شیلات

زبان انگلیسی تخصصی :
این بخش از آزمون کارشناسی ارشد معمولا منبع مشخصی ندارد و در سالهای گذشته حتی کمتر در مورد شیلات و واژگان اختصاصی آن بود اما از سال ۱۳۸۴ به بعد جنبه شیلاتی آن شدت گرفته است . معمولا جزوه کسانی که در دانشگاه آزاد تهران درس زبان تخصصی را تدریس می کنند طراح زبان .............................



ادامه مطلب ...
صفحه قبل 1 صفحه بعد
پيوندها
  • شیلاتی های دریا دل
  • شیلات
  • کیت اگزوز
  • زنون قوی
  • چراغ لیزری دوچرخه

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان انجمن علمی شیلات دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه و آدرس anjomaneshilat.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 28
بازدید دیروز : 15
بازدید هفته : 44
بازدید ماه : 43
بازدید کل : 266170
تعداد مطالب : 106
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

<-PollName->

<-PollItems->

.


IranSkin go Up

.

نیت کنید و اشاره فرمایید